BMW serii 5 IV zadebiutowało w marcu 1995 roku jako następca produkowanego 8 lat poprzednika. Samochód zyskał kod fabryczny E39.

Zaprezentowany : Geneva Motor Show 1995

Okres produkcji: 1995–2003

Segment : E

Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi

Produkcja modelu rozpoczęła się latem 1995 roku. W 2003 roku wraz z zakończeniem produkcji E39 światło dzienne ujrzał następca czyli model E60. Wiosną 1997 roku rozpoczęto produkcję wersji kombi modelu E39, co skutkowało zakończeniem produkcji poprzedniej wersji serii 5 E34. We wrześniu 1998 roku zmodernizowano silnik M52, rezygnując z powłoki tulei cylindrów nikasil na rzecz tulei stalowych (M52TU), oraz przeprowadzono lifting elektroniki. We wrześniu 2000 roku przeprowadzono drobny lifting modelu mający na celu odmłodzenie auta. Obejmował on takie detale jak reflektory przednie (wykorzystano soczewkowe światła mijania, oraz pozycyjne światła typu "Angel Eyes"), lampy tylne, listwy boczne, halogeny przednie (okrągłe zamiast owalnych) i drobne zmiany w kształcie przedniego zderzaka, wprowadzono także nową generacje benzynowych rzędowych szóstek serii M54 (B22, B25, B30), rezygnując jednocześnie z serii M52. Model E39 był oferowany w dwóch wersjach nadwozia: sedan z bagażnikiem o pojemności 460 l i półką na narzędzia umieszczoną w klapie bagażnika oraz wersja kombi (Touring), która oferowała 410 litrów pojemności bagażnika (1525 l przy złożonej kanapie tylnej). Bagażnik wersji Touring nie był zbyt duży, ale oferował regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz często oferowany był z osobno otwieraną tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą.

W 1998 roku BMW przy współpracy z "M GmbH" postanowiło wprowadzić wersję specjalną oznaczoną jako M5. Wersja oferowana była tylko jako sedan. Istniała również wersja Touring w jednym prototypowym egzemplarzu – miała być odpowiedzią BMW na Audi S6 C5 Avant i Mercedesa-Benza W210 E55 AMG T. Model M5 wyróżniał się od wersji "cywilnej" zmienionymi detalami. Przedni zderzak posiadał wielki wlot powietrza, tylny zderzak natomiast miejsce na sportowy układ wydechowy i delikatny dyfuzor. W oczy rzucały się również duże chromowane 18-calowe koła z aluminiowymi felgami, kryjącymi za sobą duże hamulce. Największą zaletą wersji M5 jest silnik. Miał on pojemność 4,9 l i osiągał moc 400 KM i moment obrotowy wynoszący równo 500 Nm. Wyniki te przekładały się na osiągi: przyśpieszenie do 100 km/h wynosiło 5,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się przy 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie – po zdjęciu ogranicznika auto mogło rozwijać prędkości rzędu 300 km/h).

Samochód był produkowany z przeznaczeniem na jedenaście rynków: europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański.

SEDAN

Długość : 4775 mm

Szerokość : 1800 mm

Wysokość : 1435 mm

Rozstaw osi : 2830 mm

Masa własna od : 1485 kg

Zbiornik paliwa : 70 litrów

Liczba miejsc : 5

Bagażnik : 460 litrów

Skrzynia biegów : 4 i 5- biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna  i
6-biegowa manualna

TOURING

Długość : 4806mm

Szerokość : 1800 mm

Wysokość : 1445 mm

Rozstaw osi : 2830 mm

Masa własna :  od 1485 kg

Zbiornik paliwa : 70 litrów

Liczba miejsc : 5

Bagażnik : 460 litrów

Skrzynia biegów : 4 i 5- biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna   i
6-biegowa manualna

Stosowane silniki w modelu E39

  • M47 stosowany w 520d ( M47D20 )
  • M51 stosowany w 525td, 525tds  ( M51D25TU OL )
  • M52 stosowany w 520i ( M52B20 ), 523i ( M52B25 ), 528i ( M52B28 )
  • M52TU stosowany w 520i ( M52TUB20 ), 523i ( M52TUB25 ), 528i ( M52TUB28 )
  • M54 stosowany w 520i ( M54B22 ), 525i ( M54B25 ), 530i ( M54B30)
  • M57 stosowany w 525d ( M57D25 ), 530d ( M57D30 )
  • M62 stosowany w 535i ( M62B35 oraz M62TUB35 ), 540i ( M62B44 oraz M62TUB44 )

Stosowany był również silink S62 ( S62B50 ) , wyłącznie w wersji M5