BMW serii 3 III zadebiutowało na rynku w 1990 roku.

Zaprezentowany : Listopad 1990

Okres produkcji: 1990–1999

Segment : D

Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan , 5-drzwiowe kombi oraz 3 drzwiowy compact

Samochód zastąpił drugą generację po 8 latach produkcji, otrzymując kod fabryczny E36. Gama prędko została rozbudowana do wielu odmian: limuzyna (sedan) i kombi, a także coupé, kabriolet i wyodrębniony jako oddzielny model hatchback (Compact).

Samochody serii BMW E36 występowały w kilku wersjach silnikowych: 1.6 (316i, M40); 1.6 (316i, M43); 1.8 (318i, M40); 1.8 (318i, M43); 1.8 (318is, M42); 1.8 (318is, M44); 2.0 (320i, M50); 2.0 (320i, M52); 2.5 (325i, M50); 2.5 (323i, M52); 2.8 (328i, M52). Silniki wysokoprężne: 1.7 (318tds, M41); 2.5 (325td, M51); 2.5 (325tds, M51). Wersje 2.5 oraz 2.8 dysponowały mocą od 143 (2,5tds) do 193 (2,8i) koni mechanicznych.

Najmocniejszą wersją BMW E36 było M3, dostępne z silnikiem S50 o pojemności 3.0L i mocy 286 KM oraz S50 o pojemności 3.2L i mocy 321 KM.

Coupe/cabriolet

W 1991 roku przedstawiono model Seria 3 Coupe, a dwa lata później – wersję bez dachu, czyli kabriolet. Samochody, pozbawione bezpośredniej konkurencji, pełniły rolę sportowej alternatywy dla odmiany sedan. Modele oferowano do 1999 roku, kiedy to przedstawiono następców całej gamy – model E46.

 

BMW serii 3 Compact I zadebiutowało w 1993 roku, jako pierwszy klasyczny samochód kompaktowy w historii marki.

Za bezpośrednią bazę posłużył przedstawiona 3 lata wcześniej trzecia generacja serii 3, która plasowana jest w wyższym segmencie - klasie D. W przeciwieństwie do drugiej generacji, pierwsze wcielenie Compacta miało identyczny przód względem sedana. Seria 3 Compact przybrała formę 3-drzwiowego hatchbacka, kierowanego do młodszej klienteli[1].

Samochód oferowano z takimi dodatkami, jak m.in. panoramiczny dach[2]; W 1997 roku samochód przeszedł delikatną modernizację, pozostając w produkcji rok po zakończeniu produkcji serii 3 E36, do 2000 roku. BMW e36 Compact występował w następujących wersjach silnikowych: 316i (M43B16) ,  318ti (M42B18) , 323ti (M52B25), 318tds (M41D17).

SEDAN

Długość : 4432 mm

Szerokość : 1698-1710 mm

Wysokość : 1335-1393 mm

Rozstaw osi : 2700 mm

Masa własna od : 1140 kg - 1535kg

Zbiornik paliwa : 65 litrów

Liczba miejsc : 5

Bagażnik : 435 litrów

Skrzynia biegów : 5- biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna  i
6-biegowa manualna

TOURING

Długość : 4433mm

Szerokość : 1698 mm

Wysokość : 1391 mm

Rozstaw osi : 2700 mm

Masa własna :  od 1485 kg

Zbiornik paliwa : 65 litrów

Liczba miejsc : 5

Bagażnik : 370 litrów / 810 litrów

Skrzynia biegów : 5- biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna   i
6-biegowa manualna

COMPACT

Długość : 4210 mm

Szerokość : 1698 mm

Wysokość : 1393 mm

Rozstaw osi : 2700 mm

Masa własna od : 1140 kg

Zbiornik paliwa : 52-55 litrów

Liczba miejsc : 5

Bagażnik : 300/680 litrów

Skrzynia biegów : 5- biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna  i
6-biegowa manualna

Stosowane silniki w modelu E36

  • M40 stosowany w 316i ( M40B16 ), 318i (M40B18),
  • M41 stosowany w 318tds (M41D17),
  • M42 stosowany w 318i (M42B18), 318iS (M42B18),
  • M43 stosowany w 316i ( M43B16 ), 318i (M43B18),
  • M44 stosowany w 318iS (M44B19),
  • M50 stosowany w 320i ( M50B20), 325i (M50B25),
  • M51 stosowany w 325td (M51D25), 325tds (M51D25),
  • M52 stosowany w 320i (M52B20), 323i (M52B25), 328i (M52B28)

Stosowany był również silink S50 (S50B30) , ( S50B32 ) oraz S52 (S52B32) , wyłącznie w wersji M3